Oldalak

2012. szeptember 17., hétfő

Svéd mandulatorta átdolgozva sós-karamellával - Segítsüti 2012 ősz




Igazából nagyon nem szép dolog, de örültem, hogy páran lemondták a sütisütést a Segítsütinek, mert így én is bekerülthettem! Mivel most biztosra akartam menni, ezért arra gondoltam, hogy a már jól bevált répás-sörös brownie-mat dolgoznám át a jól ismert IKEÁs svéd mandulatorta nyelvén, hisz azt mindenki szereti. Legalábbis mi nagyon! Így a sör helyett vörösbor, és karácsonyi hangulatot idéző mézes fűszerek kerültek a brownie-ba, hisz a svédek közismert itala a glögg, a forraltbor ízvilágát követi. Természetesen még mandula és vörösáfonya dúsítja a tésztát. Ezt a csokisan tömény gyümölcsös tésztát egy könnyű vanília krémmel (mousse-al) oldottam fel. A svéd mandulatortában közismert még a roppanós karamelldarabok (szerintem én ezért szeretem a legjobban), ezt egy lágyan folyó sós-karamellre cseréltem, hogy valami izgalmat is vigyek a tortába. A tetejét mi más, mint a pirított mandula díszíti. Remélem tetszik nektek, mert én nagyon izgulok így „első bálosként”!

A Segítsütiben most 30 gasztroblogger vesz részt. Sütijeinkre szept. 17. – 20. 16.00 óráig licitálhattok itt. A pénzből egy speciális gyerekágyat szeretnének venni a SOTE Tűzoltó utcai klinikájára.




Svéd mandulatorta átdolgozva sós-karamellával

Hozzávalók:

Mandulás brownie-hoz:

-          5 dl vörösbor
-          500 g vaj
-          4 tojás
-          50 dkg barnacukor
-          150 g tejföl
-          50 ml tej
-          200 g liszt
-          200 g graham liszt
-          200 g darált mandula pirítva
-          3 teáskanál sütőpor
-          150 g kakaópor (cukrozatlan)
-          2 teáskanál mézeskalács fűszerkeverék
-          300 g aszalt vörösáfonya

Vaníliás mousse-hoz:

-          400 g tejszín
-          400 g tej
-          2 vaníliarúd
-          160 g tojás sárgája
-          40 g cukor
-          10 lap zselatin
-          2,6 dl tejszín

Sós-karamellhez:

-          240 g cukor
-          120 g vaj
-          2,4 dl tejszín
-          1 lapos teáskanál só

Díszítésnek:

-          100 g pirított, szeletelt mandula

Elkészítés:

  1. A bort felforraljuk, majd hozzáadjuk a vajat, és azt is hozzáolvasztjuk.
  2. A tojásokat habosra keverjük a cukorral, majd a tejfölt és tejet is hozzákeverjük.
  3. A kétféle lisztet, kakaóport, mézeskalács fűszerkeveréket, valamint a sütőport átszitáljuk, majd a darált mandulával összekeverjük. A vörös áfonyát is beleforgatjuk.
  4. Az összes hozzávalót elkeverjük, 3 részre osztjuk, és kivajazott, lisztezett 22 cm átmérőjű tortaformába öntjük. Egyesével addig sütjük, amíg közepe még egy picit ragacsos!
  5. A mousse-hoz kézi habverővel éppen hogy összekeverjük a tojássárgáját és a cukrot.
  6. A tejet és a tejszínt felforraljuk a vaníliarúd kikapargatott magjaival, majd egy keveset hozzákeverünk a cukros tojássárgájába, majd folyamatos kevergetés közben az összes többit is.
  7. Ezt az egészet vízgőz felett felmelegítjük, feloldjuk benne a már korábban jeges vízbe áztatott zselatinlapokat, majd ha kicsit lehűlt, beleforgatjuk a kissé felvert tejszínt. Habzsákba töltjük, és szilárdulásig hűtőbe tesszük.
  8. A sós- karamellhez a vajat és a cukrot addig melegítjük egy lábasban, ameddig aranybarna nem lesz (karamellizálódik). Ekkor folyamatos keverés mellett hozzáöntjük a már előre felmelegített tejszínt. Sóval ízesítjük. Szobahőmérsékletűre vagy langyosra hűtjük.
  9. Összeállítás: 1 lap brownie + fele vanília mousse + 1 lap brownie + fele vanília mousse + 1 lap brownie + sós karamell + pirított mandula

Köszönöm Nemisbékának és Orsinak, hogy részt vehetek ebben a nagyszerű kezdeményezésben!

Tortatál ötlete: Masni dekoráció

2 megjegyzés:

  1. Én is irigylem a jövendőbeli licitnyertesedet...:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi! Nagyon aranyos vagy! Remélem tudok valamit gyűjteni az ágyra!

      Törlés